Cholesterolu wróć - przebaczamy Ci!

Parę dodatkowych uwag na temat cholesterolu. Z różnych powodów opinia publiczna obsadziła cholesterol w roli kozła ofiarnego: przecież zatyka tętnice i powoduje zawały serca, czyż nie? Skutkiem tego niektórzy ludzie, starając się uniknąć w diecie tłuszczów, popadają w skrajność. Organizm jednak potrzebuje cholesterolu do produkcji hormonów płciowych i sterydowych oraz żółci ,do syntezy witaminy D, wytwarzania błon komórkowych i osłonek nerwowych. Za zwężenie tętnic i zawały serca należy obwiniać nie cholesterol, lecz naszą dietę, w której brak jest składników odżywczych potrzebnych do jego prawidłowej przemiany. Aby organizm radził sobie z cholesterolem, nasza dieta powinna być bogata w cholinę i inozytol albo też lecytynę, znakomity emulgator tłuszczu .Inne składniki odżywcze obniżające poziom cholesterolu to niacyna, otręby i warzywa zawierające błonnik, które nasilają wydalanie cholesterolu z żółcią, witamina, surowe zarodki pszenne, witamina C, przyspieszająca przemianę cholesterolu w kwasy żółciowe, chrom, magnez i mangan z drożdży piwnych oraz orzechy i nasiona.

Wykazano, że zastąpienie części nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie kwasami wielonienasyconymi również powoduje obniżenie poziomu cholesterolu. Naturalne oleje, które mają właściwość obniżania poziomu cholesterolu, to olej z orzeszków ziemnych, nasion bawełny, kukurydzy i soi. Masło i olej kokosowy mają odwrotny skutek. Margaryna, którą często zachwala się jako produkt wytwarzany z olejów wielonienasyconych, powstaje w procesie wysycania gazowym wodorem olejów roślinnych, co prowadzi do powstania nowego rodzaju stałych, nasyconych tłuszczów. Chociaż niektóre margaryny zawierają niewielką ilość wielonienasyconych płynnych olejów dodanych do uwodorowanego podłoża, olbrzymia większość tłuszczu jest nasycona, w przeciwnym razie margaryna byłaby płynna, jak wszystkie inne oleje wielonienasycone. W jednych z ostatnich badań statystycznych przeprowadzonych w Anglii wykazano dodatnią korelację pomiędzy spożyciem uwodorowanych tłuszczów a choroba wiencową. Na obszarach, gdzie spożywano znaczące ilości margaryny, zawały serca zdarzały się częściej niż tam, gdzie jej konsumpcja była mniejsza. Pozostałe czynniki, którym przypisuje się udział w podwyższaniu poziomu cholesterolu i miażdżycy, to palenie, brak wysiłku fizycznego, otyłość, nadciśnienie tętnicze i picie miękkiej zamiast twardej wody. Jaja to wspaniałe źródło składników odżywczych, ale wskutek ”paniki cholesterolowej” zaczęto zle o nich mówić. A przecież każde 200 mg cholesterolu, które zawiera przeciętne jajko, jest w naturalny sposób zrównoważone przez 1700 mg lecytyny, służącej do emulgacji cholesterolu. Jeśli chcesz obniżyć u siebie stężenie cholesterolu, to zamiast unikania jajek – znakomitego zródła białka, siarki i magnezu oraz lecytyny – lepiej będzie, gdy zastosujesz zbilansowaną dietę z niską zawartością cukru, wzbogaconą składnikami odżywczymi obniżającymi cholesterol oraz innymi dietetycznymi środkami. Czosnek i cebula także skutecznie obniżają poziom cholesterolu i trój glicerydów.

Unikać należy papierosów, kawy, alkoholu, napojów gazowanych, lodów i słodyczy. Kobiety nie powinny stosować doustnych środków antykoncepcyjnych.